Kesätöiden etsiminen on aktivoinut kymmenet tuhannet nuoret työmarkkinoille.  Hakemuksia, soittoja ja tuhansia täytettyjä webbi-lomakkeita. Paljon intoa, toivoa ja energiaa on laitettu taas liikkeelle, mutta liian moni ponnistelu päättyy hämmennykseen.  Työpaikan hakija kokee, että lähetetty informaatio katoaa mustaan aukkoon rekrytoivan tahon laiminlyödessä aktiivisen kommunikaation.  Mitä minun hakemukselle on tapahtunut?

Tutkimme palvelukehityksemme yhteydessä työnhakijoiden kokemuksia ja tuntemuksia työnhaun prosessin eri alueilta. Tunnistimme yhteensä 17 yksilöitävää vaihetta, joita uutta työtä etsivä henkilö kohtaa.  Kaikista suurin tyytymättömyys kohdistui hakuprosessin aikana tapahtuvaan kommunikaatioon – tai itse asiassa sen puuttumiseen. Kuuluisa Musta Aukko on arjen todellisuutta myös suomalaisilla työmarkkinoilla.

Black Hole Syndrome

Nuoret digitaalisen sukupolven työnhakijat elävät maailmassa, jossa tieto on tarjolla ajasta ja paikasta riippumattomasti 24/7 siinä mukana kulkevassa älylaitteessa. Sähköpostiin lähetetty automaattivastaus vastaanotetusta hakemuksesta lämmittää ainoastaan hetken verran. Turhautuminen käynnistyy jo muutamassa päivässä ilman uutta informaatio.  Mustan aukon syndroomasta aiheutuva turhautuminen ei ole yksinomaan ”milleniaalien” ongelma. Se koskee kaikkia työnhakijoita iästä ja tilanteesta riippumatta.

”Worst decisions are the slow-no-decisions”

Perinteinen rekrytointiprosessi on ladattu täyteen odottamista. Prosessin digitalisoituminen on merkinnyt pääosin prosessin vaiheiden muuttamista mahdollisilta osin digitaaliseen muotoon itse prosessin juurikaan muuttumatta.  Odottamista ei ole onnistuttu digitalisoimaan. Rekrytointien yhteydessä toimitaan usein mallilla, joka liike-elämässä tunnistetaan yhdeksi fataaleimmista management virheistä. Lähes pahinta, mitä yritysjohtaja voi tehdä, ovat hitaat ei-päätökset, ”slow-no-decisions”. Työnhakijan kannalta nämä rekrytoivien henkilöiden hitaat tai jopa saapumattomat ei-päätökset syövät ajan ohella energiaa ja uskoa omasta tulevaisuudesta.

Mustan aukon sijasta kaikki työnhakijat ansaitsevat riittävästi informaatiota hakuprosessin etenemisestä. Jos hakemus siirretään ei-pinoon, tulisi informaatio jakaa osallisille per heti päätöksen valmistuttua, ei vasta sitten kun koko aikaa vievä hakuprosessi on saatettu päätökseen.  Myös ehkä- ja kyllä-pinon hakijat tarvitsevat tiedon prosessin etenemisestä sekä omasta roolista kussakin vaiheessa.

Digitaalisoidaanko odotusaika pois..?

Mitä jos oman työpaikkahakemuksen etenemistä voisi seurata samalla tavalla, kuin voit nykyään seurata netti-ostoksesi etenemistä logistiikkaketjussa?  Ole kuulolla, palataan asiaan!


 

MAZHR BR – KopioM2Talent is developing a new job search service that will help young job seekers to identify and verify one´s potential and find job openings matching best personal competences and preferences. The new application called Mazhr® will improve employment of young people and other disadvantaged groups in Europe and narrow the accelerating gap between the growing amount of job seekers and job vacancies. The long awaited era of a non-discriminating recruitment process will be here soon.